Také nad tím přemýšlíte, co ty gravely, když brousíte asfalt na svém MTB?

Norco Search XR AL 105 – první zkušenosti.

Nabídku gravelů jsem pečlivě sledoval již delší dobu, přičemž do užšího výběru se mi dostala kola Author Ronin, Canyon, Votec a Norco.  Sportovnější CX kola jsem vyřadil, protože jsem chtěl aspoň trochu cestovatelskou geometrii rámu.

Opět jsem řešit kruciální otázku, jestli rám hliník, karbon nebo dokonce ocel.  S ohledem na nastavený rozpočet a další kritéria výběru karbony a skoro všechny oceláky vypadly, takže nakonec to bylo rozhodování hliníky vs Author Ronin.


Mé požadavky byly

Rozumná geometrie, karbonová přední vidlice, převody i na prudká stoupání, váha max. 11 kg, připravenost na montáž příslušenství, pevná přední i zadní osa, kolo na rychlé sprinty po Krušných horách ale zároveň použitelné na týdenní výlet na těžko, rozumná cena a osazení.


Proč Norco

Jak jsem vlastně skončil u Norca Search? Jedním z důvodů byl specializovaný obchod Gravelbike.cz, kde jsem si mohl kolo prohlédnout a také vstřícný přístup majitele shopu Jirky Nykla.

Dalším důvodem byla skladová nedostupnost kol Canyon a Votec s nejasným termínem výroby. Když už se rozhoupu, nedokážu prostě na kolo čekat půl roku a déle. Finálně jsem se tedy rozhodoval mezi Authorem a Norcem.

Svou roli sehrála asi i náhoda, když jsem se zastavil na prodejně Author a Ronina tam neměli a taky mě odradilo centrální zdražení Ronina SL 2019 prakticky v okamžiku, když už jsem pro něj byl skoro rozhodnutý. Dál jsem se u Ronina bál zpřevodování, „cestovatelský“ ocelák s jednopřevodníkem a nejlehčím převodovým poměrem 1, navíc bez insertů na přední vidlici (SL model 2019). Ale jinak se mi Ronin hrozně líbí – design, osazení, a kdybych na něj býval někde natrefil u šikovného prodejce..asi by mi ho prodal. Ronina určitě budu sledovat během dalších let. Doufám, že Author model udrží v nabídce a bude ho dále vylepšovat.

A samozřejmě v neposlední řadě, …Norco Search XR AL 105 splňovalo mé požadavky.


Jak to Norco jede

Tento příspěvek samozřejmě píšu i pro ty, co váhají a pořízení gravela zvažují. Nejsem expert, který testuje kola a má srovnání. Následující řádky je tedy nutné vnímat z této mé perspektivy – amatérského cykloturisty. Na Norcu mám v době sepsání toho textu najeto cca 1000 km.

Poslední silničku, galuskového favorita, jsem měl jako teenager. Pak jsem jezdil na trekovém a MTB kole, takže vzpomínky, jak se na žiletce vlastně sedí a jede, byly notně zaprášené. V prodejně Gravelbike jsem si u Norca zkontroloval jen výšku a délku rámu. Kolo jsem netestoval, ale geometrii papírově prověřoval proti výstupům z různých bike fit kalkulátorů (taky protože jsem vybíral ten Canyon, který má jen přímý prodej). Když jsem přes dvacet let neseděl na silničce, neviděl jsem úplně smysl si na kole udělat kolečko před obchodem, abych se přesvědčil,“ jo, to je ono“.

To byl můj výchozí stav, kde jsem začínal a začal si dělat názor.  A jak to Norco tedy jede?

Je to docela návykové. Čistě statisticky, co se týká průměrů, nejsem o tolik rychlejší než na MTB (Norco je v základu osazeno plášti o 40 – 622, tedy šíří 40 mm / 1,5 „). Při stejné trase jsem o cca 3 km rychlejší na průměrné rychlosti, aniž bych to nějak extra dřel. Pocitově mě to ale neustále svádí jet sportovně, rychle, sprintovat ze sedla.

Protože převody jsou těžší než na MTB, je to slušná posilovna a bolí z toho nohy. Asi mě to taky nutí šlapat více do kruhu, tedy aspoň myslím :). Nejlehčí převod je 32 zubů převodníku na 34 pastorku. Nalehko jsem zatím tlačit nikde nemusel, ale prudké stojky (tzn. např. 15 procent) to je už je docela slušné lámání. V terénu odvádí dobrou práci přední karbonová vidlice. Opravdu mě to překvapilo, ale není třeba se lesních cest bát. Prostě to valím po horské asfaltce, tady to střihnu lesem a zase se vyjedu zpět na asfalt a letím dál. Tohle je opravdu paráda. Proč brousit MTB na asfaltu kvůli 10 km spojce po šotolině lesem?

Limity Norca jsem rychle našel ve sjezdech, rozbité prďáky prostě musím jet dolu opatrně. Dost dlouho mi trvalo, než jsem našel při sjezdu jistotu, když velkou roli sehrály berany a tedy jiný úchop řídítek. Fakt jsem váhal, kde to chytit. Ještě že má kolo hydraulické brzdy a páky jsou vyšší. Postupně jsem jistotu, i v rozbitých sjezdech, našel v úchopu za páky..jinde to stejně asi nejde.. V těžších sjezdech budou trpět brzdy, kolo neumím pustit, ať si jede jako MTB, takže kotouče dostávají pokouřit. Jistou roli v tom určitě sehrávají i s věkem narůstající dioptrie.

Šotoliny se dají valit prakticky jako po asfaltu, jen je třeba dávat pozor na díry a různé nerovnosti. Vyžaduje to lepší techniku. Šotoliny jsou v pohodě, ale že bych úplně musel jet více kilometrů po nějaké hodně rozbité cestě,..to zase ne. Na to by to chtělo širší pláště, místa ve vidlici je dost, nebo aspoň upustit tlak.

Co se týká osazení, trochu mi vadí hlasité hnací soukolí. Dost dlouho jsem to řešil, ladil, posouval a nastavoval, až jsem to celé rozšteloval. Prostě je to hlasitější, asi je to normální. Kolo je osazeno sadou shimano 105, jen přehazovačka je Ultegra se zamykáním do terénu a kliky Praxis. Asi protože Shimano pro tento modelový rok ještě nedělalo GRX a u Norca tam chtěli dát rozumnější převody. Sedlo je tvrdé a v nějakých recenzích jsem našel stížnosti, že je nekomfortní. Mě to nevadí. Na MTB mám Specialized Romin a sedlo Norca mi „sedlo“ ok. Další osazení nemá smysl přepisovat, připojuji odkaz na web výrobce.

Kolo jsem doma zvážil na nějakých 10,2 Kg.

Rám je docela dlouhý a kolo mi přijde stabilní. Danou velikost rámu 55,5 bych spíše doporučoval pro postavy 175 – 180cm (dle výrobce 171 – 180cm). Osobně uvažuji o výměně představce a zkrácení kola o 1-2 cm. Ale asi to dost taky záleží na ohebnosti cyklisty.

Design kola je jednoduchý a čistý, jen nevím, jestli za čas seženu stejnou barvu omotávky.


Hodnocení

Na kole jezdím rád a od pořízení jsem vlastně neseděl na MTB. Gravel je podle mě o kompromisu. Není to silnička ani MTB. Nemá smysl od kola požadovat extrémní výkony odpovídající jedné či druhé kategorii. Když si to takto v hlavě nastavím, je to parádní univerzální kolo. Skvělé na cesty do práce, přejezdy krajinou a určitě i vícedenní výlety, kde přijdou vhod různé úchyty na nosiče (ke kolu je i set na montáž blatníků). Když bych tam dal úzké pláště a hrazdu, dokážu si představit vzít kolo i na nějaký ten dálkový přejezd. Výhledově zvažuji pořídit druhou sadou kol, abych měl jedny do terénu a druhé na silnici.

Taky mě začali zdravit žiletkáři, sice divně koukají na čem jedu a mou starou MTB přilbu, ale jo, mám pocit, že zdraví častěji.

Když přemýšlím nad vyjížďkami, které jsem v minulosti absolvoval, vzal bych si Norco např. na cestu k Baltu. Určitě a úplně neúmyslně budu kamarády s MTB trápit, na cestě k Jadranu, kterou vyhlídkově plánujeme na léto 2020. Naopak, až letos pojedu Krušnohorskou vrchařskou korunu, vezmu si zase MTB. Lesní vymleté sjezdy a vrcholové kozí stezky pro Gravel nejsou.

Ještě jsem neměl příležitost na kolo naložit brašny a absolvovat na něm vícedenní vyjížďku, o tuto zkušenost se rád podělím někdy v dalším příspěvku.

Gravelům zdar!


Připojuji pár fotek, hlavně úchytů pro montáž příslušenství