Navigaci jsem před lety pořídil z různých důvodů. Chtěl jsem něco na kolo, pěší výšlapy či geocaching. Požadavky na univerzálnost mě po prozkoumání různých produktů nakonec přivedly ke koupi Dakoty 20 s cyklosetem.


Jaké byly mé požadavky:

rozměr – nechtěl jsem velkou kostku, kterou nakonec nebudu chtít tahat sebou
čitelnost – z mapy chci vyčíst informace a na displeji něco vidět
baterie – tužkové, žádný specifický dobíjecí akumulátor
funkce pro různé využití – kolo, turistika, geocaching
odolnost – nechci něco, co budu muset nosit v pouzdru

Obsah balení:

Navigaci Dakota 20
Plastový držák na kolo
Prémiový hrudní pás na měření tepovky
Turistické mapy Topo Czech



Zkušenosti:

Začnu od kola, kde navigaci používám nejčastěji. Držák plní funkci spolehlivě, na představci nemá tendenci se točit. Stahovací pásky sice vypadají nic moc, ale svůj účel plní a drží (původní pásky byly černé, na fotografii jsou jiné, které jsem měl po ruce, když jsem držák dával na jiné kolo). Provázek pro pověšení na krk omotávám kolem držáku, aby se za jízdy volně neplácal. Viditelnost displeje navigace umístěné na představci je ucházející, jen pozor na lety přes řídítka z důvodů nevěnování pozornosti řízení.  Čitelnost displeje na slunci je dobrá, pokud to svítí hodně, chce to zvýšit jas.

Při jízdě na kole navigaci používám primárně na trekování trasy a podporu při rozhodování v terénu, kudy se dále vydat. Klasické navigování na delší trase se mi příliš neosvědčilo, Dakota to často routuje divoce, nelze se na to spolehnou. Jestli je to nastavením, firmwarem či mapovým podkladem nevím, jsem prostě uživatel.

Trochu mi vadí, že pokud si dopředu udělám na PC trasu, po které následně jedu, navigace nehlásí odbočky jako při navigování. Při jízdě je možné sledovat mapu  jako na autonavigaci (z pohledu řidiče) či klasicky (sever nahoře).  Pěkný je režim stopek, kdy je možné zobrazit až 6 údajů najednou s možností změny jakéhokoliv údaje za jiný z nabídky. Záznam trasy do GPX probíhá automaticky (prošlá trasa) plus druhý GPX při zapnutí stopek.

Dakotu lze použít při delších cyklovýletech jako zálohu a podporu, když je potřeba se rozhodnout kudy dál, např. najít nejbližší most přes řeku atd.

K přehlednému plánování dlouhé či vícedenní vyjížďky je navigace nepoužitelná, na malém displeji se vytrácí přehled, navíc je mapa při velkém měřítku často nepřehledná. Při oddálení je mapa zahlcená detaily, či naopak málo detailní a potřebné informace (např. název obce či cesta) se ztrácí (nejsou vykresleny). Toto chování se dá částečně řešit nastavením, ale nikdy se mi to nepovedlo vyladit k plné spokojenosti.

Doporučuji pravidelně ukládat prošlou trasu, protože jednou jsem o ni po několika dnech výletu přišel, prostě se sama smazala. Ochotná podpora Garminu mi doporučila upgrade firmwaru (parametr ukládat při plné jsem měl zapnutý), od té doby se mi to nestalo. Jen se mi zdá, že po updatu Dakota déle startuje. Update jinak funguje bez problémů, na PC jsem pro to nainstaloval SW od Garminu a mašinku zaregistroval.

Baterie (kvalitní alkalické) vydrží dva dny celodenního šlapání v létě, odhadem tři hodiny v zimě.

Pás na měření tepové frekvence drží na těle dobře, nikdy jsem neměl problém s jeho spárováním. Vozím ho občas, spíše pro zajímavost, trochu mi chybí možnost nastavit tepová pásma a nějaký alert při jejich překročení.

Při pěších výletech platí více méně vše výše. Během cesty navigaci občas vytáhnu, mrknu, kde jsme a jak dlouho se ještě bude šlapat proti vrstevnicím. V topo mapách jsou často zaznamenány různé zajímavosti „např. štoly, studny“, které stojí za bližší prozkoumání.

„Poklady“ moc nehledám, většinou jen na procházce s dětmi. Navigace má funkci, kde jsou uložené stažené schránky (zobrazují se automaticky na mapě, i když nehledáte) a seznam již nalezených. Z ostatních funkcí jsem využil např. kalkulačku. Kalendář, či východ  – západ slunce jsou také fajn.

Barometrický výškoměr funguje bez problémů, na dlouhé trase se často celkový výstup liší od informace spočítané z map na PC po importu do Google Earth (např. poslední projížďka 46 km, dle Dakoty nestoupáno 1451 m, dle googlu 1223 m). Kdo má pravdu, neřeším, jen vím, že když stojím někde v terénu s kótou nadmořské výšky, navigace ukazuje plus mínus to samé.

Provedení přístroje a použité materiály jsou dostatečně kvalitní. Dakotu používám bez fólie na displeji, a přestože je pro ovládání nutné používat větší násilí (nehet) než na chytrých telefonech, není nějak zásadně poškrábán. Kryt na baterie drží dobře, záslepka datového kabelu taktéž. Nevýhodou jsou mapové podklady. Předpokládám, že kupující bude chtít Dakotu použít i jinde, než doma za barákem, v základu jsou topo mapy ČR  a „obrázek světové mapy“. Doporučuji dokoupení mapy Evropy (city navigátor NT Europe), a topo pro mapy ČR.  A ty mapy nejsou zrovna levné.


Výrobek:  Garmin Dakota 20 cyklo set, cena cca 6.000,- Kč

Doba užívání: > 3 roky

Plusy: rozměr, odolnost, tužkové baterie

Minusy: mapové podklady, nepřehlednost map, slabá výdrž baterií v chladu